Darul cel mai deosebit, darul care izvorăşte din Învierea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, este iertarea păcatelor. Fără iertarea păcatelor, nu pot fi trăite celelalte daruri ale Învierii. Sfântul Evanghelist Ioan istoriseşte că Domnul Hristos, în cea dintâi zi a Învierii Sale, a suflat peste ucenicii Săi şi a zis: „Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute”, deci iertarea păcatelor este în legătură cu Învierea. Ştiţi că Sfântul Ioan Gură de Aur, în Cuvântul de la Paşti zice: „Nimeni să nu se tânguiască pentru păcate, că iertarea din mormânt a răsărit”, şi asta pentru totdeauna, pentru toată viaţa pământească, pentru cât va fi omul pe pământ, până la sfârşitul lumii, pentru că până la sfârşitul lumii este şi putinţa de a păcătui, este şi darul de a ierta.

Cel dintâi lucru care l-a spus Domnul Hristos după Înviere este cuvântul: „Bucuraţi-vă!”. Un îndemn la bucurie şi un salut, în acelaşi timp. Noi ştim că grecii din vremea aceea (poate şi cei de acum) se salutau cu cuvântul „bucură-te!”. Aşa încât unii au şi tradus cuvântul acesta ca un cuvânt de salut, dar poate fi şi un cuvânt de îndemn la bucurie. Când Domnul Hristos S-a întâlnit cu femeile mironosiţe care se întorceau de la Mormântul gol le-a spus: „Bucuraţi-vă!”. Şi după aceea îndată: „Nu vă temeţi!”. Pentru că ele au intrat într-un fel de temere, le-a cuprins frica şi atunci Domnul Hristos le-a zis: „Nu vă temeţi!”. Bucuraţi-vă şi nu vă temeţi.

 

Unele dintre cele mai profunde, frumoase si inaltatoare slujbe crestine sunt Deniile. Ele au aparut odata cu crestinismul si se tin in Postul Mare al Pastilor, post care dureaza sase saptamani.
Deniile din Saptamana Mare atrag insa o multime de credinciosi; se savarsesc in biserici incepand cu seara Floriilor, deci din duminica a sasea a postului, pana vineri seara, cand se canta si Prohodul Domnului.
Deniile sunt slujbe care se tin dupa orele 18-19. Denia se deosebeste de priveghere, care inseamna tot slujba de seara, prin faptul ca se refera numai la utrenia savarsita seara.

De luni pana vineri, in ziua cumplita a rastignirii, preotii rostesc rugaciuni rituale, canturi, citesc fragmente liturgice din Vechiul Testament (Psalmi, Profeti etc.), numite Paremii. Cat despre Evanghelii, ele sunt randuite astfel ca in fiecare zi din Saptamana Patimilor sa se citeasca o anumita Evanghelie.
Cele mai importante denii sunt cele de joi si vineri seara, cunoscute si sub denumirile de denia mica si denia mare. Cea de joi seara are ca elemente specifice, citirea celor 12 Evanghelii ale patimilor si scoaterea Sfintei Cruci in mijlocul bisericii. Cea de vineri seara se deosebeste de celelalte denii prin Cantarea Prohodului, si inconjurarea bisericii cu Sfantul Epitaf (cusatura sau pictura de mare frumusete care reprezinta scena punerii in mormant).
Vinerea Mare este ziua de doliu a crestinatatii: atunci a fost rastignit Mantuitorul. De aceea, in aceasta zi, in orice biserica crestina din lume, nu se oficiaza slujba Liturghiei. Liturghia insasi inseamna jertfa si se considera ca nu se pot aduce doua jertfe in aceeasi zi. De aceea, Vinerea Mare este zi aliturgica.
In schimb, vineri seara se oficiaza Denia Prohodului. Mai intai, tineri si batrani, in lant neintrerupt, trec pe sub masa plina de flori, masa ce simbolizeaza catafalcul Domnului. Pe ea este asternuta o fata de masa bogat pictata, cu punerea in Mormant a Mantuitorului (Epitaf), precum si Evanghelia impreuna cu Crucea. Apoi, preotii, strana si credinciosii canta Prohodul Domnului.
Deniile nu sunt doar slujbe de dimineata savarsite seara, pana tarziu in noapte, ci scopul lor principal este, ca prin rugaciune si cantare, prin citirea Sfintei Scripturi si meditatie, prin pocainta si post, sa alungam din suflet intunericul pacatelor si sa ne umplem de lumina cea tainica si nevazuta a prezentei iubitoare a lui Hristos in noi.

Deniile sunt slujbe pregatitoare, rolul lor fiind de a purifica. Ele primenesc sufletul prin curatare interioara, reculegere si concentrare in rugaciune, pentru a putea trai deplin si profund taina si bucuria Invierii Domnului nostru Iisus Hristos.

Pr. Prof. Nicolae Necula, din lucrarea "Biserica şi cult pe înţelesul tuturor", Ed. Europartner

 

In cadrul Anului comemorativ al Marii Uniri, a implinirii a 100 de ani de la infaptuirea Romaniei Mari, Parohia ortodoxa româna “Sfantul Nicolae” din Offenbach isi propune realizarea unui ciclu de conferinte intitulat “Portrete ale Marii Uniri” prin care sa aduca in fata credinciosilor figura unora dintre cele mai remarcabile personalitati care au participat si au contribuit la Marea Unire din 1918. Conferintele vor avea loc lunar, duminica dupa Sfanta Liturghie, in sala parohiei. Primele doua conferinte din acest ciclu au avut loc pe data de 25 februarie cu o prezentare despre evenimentele premergatoare Marii Uniri, despre contextul istoric in care s-a gasit Romania in anii Primului Razboi Mondial, precum si despre personalitatea Regelui Ferdinand “Intregitorul”, a Reginei Maria, a primului patriarh al Romaniei, Patriarhul Miron Cristea, precum si a prim-ministrului de atunci al Romaniei, Ion I.C.Bratianu si apoi pe 18 martie, cand s-a vorbit despre personalitatea lui Iuliu Maniu. Urmatoarea conferinta va avea loc pe data de 22 aprilie. Programul celorlalte conferinte va putea fi gasit in continuare in calendarul de pe site-ul parohiei. Va asteptam cu drag ca participanti activi la aceste prezentari, ca un act de respect si recunostinta pentru cei ce s-au jertfit atunci, dar si de asumare a prezentului cu mai mare responsabilitate, stiind ca “cine nu cunoaste trecutul, nu are viitor”.

 

Pe 11.03.2018, în Duminica Sfintei Cruci, vă invităm să participaţi la un pelerinaj în oraşul Limburg. Acolo se află un fragment mare din Lemnul Sfintei Cruci pe care a fost răstignit Domnul nostru Iisus Hristos.

Sfânta Cruce va fi adusă în Domul oraşului unde la ora 14 împreună cu alţi creştini ortodocsi (germani, ruși, sârbi, greci si arabi) ne vom ruga şi ne vom putea şi inchina ei. Rugăciunea va fi condusă de Preasfinţitul Părinte Sofian şi un sobor de Preoţi şi Diaconi.

Cei care vin cu maşina vor putea parca in Cityparkhaus pe Frankfurterstr. 10, 65549, Limburg an der Lahn. De acolo mai sunt doar 400 m până la Dom.

Ne-am bucura să ne revedem cu cât mai mulţi acolo!

Organizatorii ATORG